Czasami musimy zmienić konto w banku i przejść do innej firmy finansowej. Może tak się stać z różnych powodów np. zamknięcia lokalnego oddziału, z którego korzystaliśmy lub podwyżek cen.
Niezależnie od tego, co jest powodem, zmiany konta w banku budzi to u wielu osób sporo wątpliwości i niejasności. Podpowiadamy jednak co zrobić, aby przenieść wszystkie nasze sprawy finansowe z jednego banku do innego i zrobić to komfortowo oraz sprawnie.
Wybierz nowe konto
Przede wszystkim zmiany naszego konta bankowego powinniśmy rozpocząć od wybrania nowego banku, a także konkretnego konta w nim.
Wiele osób nie wie, od jakiego elementu rozpocząć taką zmianę. I mylnie zaczyna operację od porządkowania finansów na swoim starym koncie, wypowiedzenia umowy czy innych czynności.
Przed wykonaniem jakichkolwiek działań powinniśmy jednak rozejrzeć się na rynku i zorientować, jakie banki oraz konta mamy do dyspozycji.
Często może okazać się, że trudno jest nam znaleźć konto spełniające nasze wymagania i przez jakiś czas pozostaniemy jeszcze przy starym koncie bankowym.
Poszukiwanie nowego rachunku bankowego powinniśmy rozpocząć od spisania na kartce wszystkich elementów, które są dla nas ważne w odpowiedniej hierarchii.
Dla niektórych będzie to kilka cech, a dla innych osób nawet kilkanaście. Niektóre cechy, mogą być ważniejsze od innych, co również ma wpływ na to, jakie konto powinniśmy wybrać.
Co ważne, wybierając konta na rynku powinniśmy brać pod uwagę nie tylko same marki banków, ale i konkretne rodzaje kont. Często jeden bank może oferować kilka kont o różnych parametrach i o różnej specyfice. Będą one wtedy działały zupełnie inaczej.
Wybieranie nowego konta osobistego
Jeśli już wiemy, na jakich parametrach nam zależy najbardziej, powinniśmy rozpocząć poszukiwania. Możemy korzystać z porównywarek finansowych, które zestawiają konta na rynku i porównują je pod różnymi względami.
Możemy odwiedzać również portale tematyczne o tematyce kont bankowych, które często przedstawiają te najkorzystniejsze, jakie możemy aktualnie otworzyć. Dobrym pomysłem jest również udanie się do banków w naszej okolicy i fizyczne sprawdzenie wszystkich marek.
Często może okazać się, że nawet nieco mniej atrakcyjne teoretycznie konto bankowe będzie dla nas wygodniejsze. Ponieważ np. oddział jest przestronny, posiada wielu pracowników, a obsługa klienta odbywa się na wysokim poziomie.
Wybierając nowe konto bankowe, powinniśmy również wybierać jedynie największe banki komercyjne. Na rynku znajdziemy kilka – kilkanaście takich banków, gdzie bez problemu założymy konto odpowiadające naszym oczekiwaniom.
Wybór największych banków komercyjnych ma wiele zalet, a konto można otworzyć online – https://kontobankowebezoplat.pl/konto-bez-oplat/
W porównaniu z małymi bankami spółdzielczymi działającymi jedynie w konkretnym mieście lub skokami, które również są relatywnie małymi firmami finansowymi, duże banki komercyjne oferują znacznie więcej.
Przede wszystkim jest to mniejsze prawdopodobieństwo bankructwa. Nawet jeśli nasze pieniądze są chronione przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny, w przypadku upadku małego banku tracimy do nich dostęp nawet na kilka tygodni.
Duże komercyjne banki często oferują również wyższy poziom bezpieczeństwa i obsługi. A także szerszą ofertę, która może przydać się nam jeśli nie w momencie otwierania konta to za jakiś czas.
Otwórz nowe konto i przetestuj
Gdy znajdziemy już nowe konto bankowe, kolejnym krokiem przenoszenia naszych spraw finansowych do nowego banku jest otworzenie nowego rachunku. Powinniśmy je również przetestować.
Nie powinniśmy zamykać czegokolwiek w naszej starej bankowości, dopóki nie będziemy mieli pewności, że nowe konto istnieje i działa poprawnie.
Często możemy mieć do czynienia z problemami technicznymi i aktywacją konta. A także może okazać się, że jest ono w innej specyfikacji, aniżeli chcieliśmy i działa inaczej.
Nowe konto bankowe powinniśmy przetestować przynajmniej w ciągu kilkunastu dni. Dobrym okresem będzie miesiąc czasu.
Wówczas w praktyce dowiemy się, czy z naszego konta pobierane są opłaty.
Jak zerują się limity transakcji, a także jak generowane są wyciągi i powiadomienia o naszej aktywności finansowej.
Powinniśmy również poczekać, na przysłanie nam karty debetowej do konta i również sprawdzenie tego elementu, aby mieć w pełni funkcjonalne konto.
Przetestowanie konta polega również na użytkowaniu go przez krótki czas. Możemy zatem wpłacić kilkaset złotych na nowe konto i spróbować wysłać przelew, opłacić rachunki czy dokonać transakcji blikiem.
Powinniśmy również spróbować wykonać transakcje internetowe, a także płatności kartą i przyjąć kilka przelewów.
Możemy spróbować wypłacić i wpłacić pieniądze w oddziale bankowym, a także przewalutować małą sumę pieniędzy.
Jeśli mamy czas i jest to możliwe, powinniśmy przetestować wszystkie dostępne opcje, na których zależy nam w naszym koncie i te, które mamy po prostu w nim dostępne.
Tak przetestowane i poprawnie działające konta bankowe będzie gotowe na przyjęcie naszych głównych spraw finansowych.
Przenieś wszystkie sprawy
Gdy posiadamy już otwarte drugie nowe konto bankowe, które będzie naszym docelowym podstawowym, powinniśmy rozpocząć przenoszenie naszych wszystkich spraw do nowego konta.
Wbrew pozorom nie jest to prosty ani szybki proces, a dodatkowo musimy zwrócić sporą uwagę na niego.
Przede wszystkim powinniśmy pomyśleć o ustawieniu odpowiednich limitów płatności, przelewów czy płatności kartą. Są one bardzo ważne, gdyż chronią nas na wypadek utraty lub kradzieży karty debetowej czy włamania na konto.
Następnie powinniśmy stworzyć odpowiednie rachunki oszczędnościowe, lokaty czy subkonta, aby móc wpłacić na nie komfortowo nasze oszczędności.
Środki możemy przelać bezpośrednio ze starego banku do nowego. Jeśli planujemy taki krok, zdecydowanie warto najpierw wykonać pierwszy mniejszy przelew testowy na kilkadziesiąt złotych.
Tak, aby upewnić się, że konto działa poprawnie, a wszystkie nasze oszczędności dotrą na nowe konto bezproblemowo.
Możemy również wypłacić środki z konta i przetransportować je osobiście do oddziału nowego banku, choć nie jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie.
Następnie powinniśmy zmienić zlecenia stałe i zamknąć je w starym koncie. A otworzyć na nowym tak, aby z naszego konta miesięcznie pobierały się automatycznie opłaty, które chcemy regulować.
Jeśli posiadamy produkty kredytowe w naszym starym banku, takie jak debet w koncie czy karta kredytowa, możemy skorzystać z limitu kredytowego w nowym koncie i z niego spłacić stare zobowiązanie tak, aby przenieść je do nowego banku.
Jeśli posiadamy kredyty ratalne lub jeśli istnieje taka możliwość, możemy zamknąć stare konto, pozostawiając sobie jedynie konkretne zobowiązanie do spłaty – nie będąc już klientami tego banku.
Po przeniesieniu zobowiązań powinniśmy porozmawiać zarówno doradcą bankowym w starym banku jak i w nowym, gdyż mogą zaproponować oni różne rozwiązania.
Powinniśmy wybrać to które będzie dla nas najbardziej komfortowe. Nie powinniśmy zapominać również o ubezpieczeniach czy innych produktach finansowych, które posiadamy.
Musimy w takim momencie zadecydować, czy przenosimy je do nowego banku, kontynuujemy je dalej w starym po zamknięciu konta, czy zamykamy je w starym banku, a otwieramy w nowym na nowych zasadach.
Zamknij stare konto
Ostatnim krokiem, jaki musimy wykonać przy przenoszeniu się do nowego banku, jest zamknięcie starego konta. Jest to bardzo ważne, gdyż pozostawienie go aktywnego może wprowadzić spore zamieszanie.
Jeśli zapomnimy uporządkować tę kwestię, po pewnym czasie mogą nam zostać naliczane opłaty za nieużywanie konta. I to nawet, jeśli było ono darmowe w przeszłości ze względu na regularne wpływy.
Nasze konto może również wpaść w niepowołane ręce i zostać wykorzystane do negatywnych celów. Wreszcie może mylić nam się numer rozliczeniowy czy produkty bankowe, z których korzystamy.
Jak zatem zamknąć stare konto bankowe?
Jeśli posiadamy już pełne funkcjonalne nowe konto bankowe, powinniśmy udać się do starego banku i w placówce porozmawiać z doradcą.
Samo zlecenie zamknięcia konta jest jedynie zwykłą dyspozycją i nie musimy wykonywać żadnych czynności czy skomplikowanych procedur.
Najczęściej w takim momencie doradca bankowy wydrukuje dla nas dyspozycję na piśmie, którą jedynie podpiszemy i oddamy doradcy.
Samo zamknięcie konta przeważnie trwa jeszcze jakiś czas i nie zamkniemy go w tym samym dniu, w którym złożyliśmy dyspozycję. Nie należy się tym przejmować gdy się stanie, bo jest to standardowe działanie.
Przy zamykaniu konta powinniśmy również upewnić się, że nie posiadamy żadnych zobowiązań wobec banku.
Mogą być to nawet drobne sumy za opłaty za konto bankowe, które nie zostały pobrane z rachunku, gdyż przenieśliśmy wszystkie pieniądze na inne konto bankowe.
Może być to bardzo uciążliwe jeśli będziemy dostawali powiadomienia i monity tradycyjne z banku o zapłatę kilku złotych.
Przy zamykaniu konta powinniśmy również upewnić się, czy wycofaliśmy wszystkie zgody marketingowe, a także zgodę na kontakt ze starego banku z nami.
Nie jest to tak oczywiste, a stary bank nawet po zamknięciu konta posiadając nasze zgody marketingowe nadal może wysyłać nam SMS-y reklamowe czy listy z propozycjami kredytów.
Upewnij się
Jeśli przeprowadzimy już całą operację, powinniśmy upewnić się jeszcze raz czy wszystkie czynności wykonaliśmy poprawnie i możemy w pełni oddać się korzystaniu z nowego konta bankowego.
Ważnym krokiem jest udanie się do starego banku i upewnienie się, czy rzeczywiście stare konto zostało zamknięte. Czasami z różnych powodów i okoliczności konto może nie zostać skutecznie zamknięte.
Następnie powinniśmy upewnić się, czy zmieniliśmy wszystkie adresy rachunku bankowego u pracodawcy, w instytucjach czy u kontrahentów. Tak, aby żaden przelew nie przychodził już na stary rachunek bankowy.
W praktyce najczęściej zostanie on odesłany do adresata, co może spowodować zamieszanie i niedogodności. Gdy wykonamy już wszystkie te kroki, możemy rozpocząć komfortowe korzystanie z nowego rachunku bankowego.